Przejdź do menu Przejdź do treści

dr hab. prof. UKEN Agnieszka Chłosta-Sikorska

Zainteresowania naukowe:

najnowsza historia Polski, powojenne dzieje Krakowa oraz historia Nowej Huty analizowane w aspekcie historii społecznej i historii kobiet. Historia regionalna.

Dydaktyka historii i wos ze szczególnym uwzględnieniem przemian w edukacji historycznej i społecznej, a także dydaktyka szkoły wyższej.

Wykształcenie:

2020 stopień naukowy doktora habilitowanego nauk humanistycznych w dyscyplinie historia, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Rozprawa habilitacyjna: Między propagandą a rzeczywistością. Mieszkanki Nowej Huty w latach 1956-1970

Recenzenci: prof. Andrzej Chwalba, prof. Krzysztof Kosiński, prof. Barbara Klich-Kluczewska

Recenzenci wydawniczy: prof. Małgorzata Strzelecka, prof. Maciej Fic

2007    stopień naukowy doktora nauk humanistycznych w zakresie historii, Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

            Rozprawa doktorska: Życie codzienne w Krakowie w latach 1945-1947

Promotor: prof. Jacek Chrobaczyński

Recenzenci: prof. Czesław Brzoza, prof. Michał Śliwa

2002  tytuł zawodowy magistra politologii i nauk społecznych, Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Praca magisterska: Pranie mózgu w prasie krakowskiej. Na podstawie „Gazety Krakowskiej” w latach 1949–1956

Promotor: prof. Tomasz Falęcki

2000    tytuł zawodowy magistra historii, Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Praca magisterska: Dzieje Bydlina

Promotor: prof. Franciszek Leśniak

2016    studia podyplomowe Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją, Uniwersytet
Warszawski

2008    studia podyplomowe Organizacja i kierowanie szkołą i placówkami oświatowymi,  Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

 

Członkostwo w stowarzyszeniach i instytucjach naukowych:

Polskie Towarzystwo Historyczne – wiceprezeska oddziału krakowskiego

Towarzystwo Miłośników Historii i Zabytków Krakowa

Komitet Nauk Historycznych Polskiej Akademii Nauk, Komisja Dydaktyki Historii

Polsko-Czeski Zespół ds. Podręczników Szkolnych przy Polsko-Czeskim Towarzystwie Naukowym

Rada Muzeum Krakowa

Rada Muzeum Armii Krajowej

 

Udział w zespołach eksperckich:

Sekretarz Olimpiady Historycznej

Kierownik Studiów Podyplomowych „Historia i wiedza o społeczeństwie”

Rzeczoznawca MEiN podręczników szkolnych do kształcenia ogólnego

Rzecznik dyscyplinarny do spraw studentów Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie (2017-2020)

Zespół ds. przygotowania „Szlaku kobiet Krakowa – krakowianki” (Urząd Miasta Krakowa) – członek zespołu (2021-2023).

Zespół ds. opracowania wystawy stałej Muzeum Czynu Zbrojnego (Muzeum Armii Krajowej) – przewodnicząca zespołu (2021-2022).

Zespół ds. opracowania wystawy stałej Muzeum PRL (Muzeum Historyczne Miasta Krakowa) – członek zespołu (2013-2014).

Granty i projekty badawcze:

  1. Grant „Człowiek twórcą historii” realizowany przez Uniwersytet w Białymstoku (nr NdS/536174/2021/2021) – wykonawca tematu „Dydaktyka historii w czasach zmiany i wobec zmiany” (2021-2024).
  2. Polsko-czeski projekt „Historia CZ-PL na plus” finansowany ze środków kancelarii Prezesa Rady Ministrów w ramach konkursu Polonia i Polacy za Granicą 2022 (nr 1125/DWPP/22), a realizowany przez Centrum Pedagogiczne dla Polskiego Szkolnictwa Narodowościowego w Cieszynie i Stowarzyszenie „Wspólnota Polska” – wykonawca scenariuszy lekcji historii (2022).
  3. Projekt „Kompetentny nauczyciel – mistrz i wychowawca” współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (nr POWR.03.01.00-00-KN22/18-00). Współkierownik wraz z prof. Piotrem Trojańskim (2019-2020).
  4. Projekt „Żołnierze Niezłomni” Ziemi Olkuskiej – historia i pamięć”, realizowany w ramach programu MNiSW Uniwersytet Młodych Wynalazców (nr MNiSW/ 2014/ DIR/ 620/ UMW). Współkierownik wraz z prof. Józefem Brynkusem (2014–2015).
  5. Polsko-czeski projekt „Historia ponad granicami – Historie hranicí nekončí” (nr TS 9/100/12 Monit 3016) finansowany z Funduszu Mikroprojektów Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej pomiędzy Republiką Czeską, a Rzeczpospolitą Polską w Euroregionie Śląsk Cieszyński, a realizowany przez Centrum Pedagogiczne dla Polskiego Szkolnictwa Narodowościowego w Cieszynie Czeskim oraz Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Bielsku Białej, ekspert w polsko-czeskim zespole do spraw nadzoru merytorycznego nad przygotowaniem curriculum – programu nauczania historii regionalnej w obszarze Śląska Cieszyńskiego oraz wzorcowych kart pracy do wykorzystania na lekcjach szkolnych (2012–2013).

 

Uczestnictwo w programach międzynarodowych:

  1. „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza” (IDUB), staż na Uniwersytecie w Preszowie Słowacja (2022).
  2. ERASMUS+ Programme Teaching Staff Mobility, Uniwersytet w Peczu, Węgry (2022).
  3. ERASMUS+ Programme Teaching Staff Mobility, Levinsky College of Education Izrael (2018).
  4. Sypendium badawcze w Polskiej Misji Historycznej w Würzburgu (Uniwersytet Juliusza i Maksymiliana), Niemcy (2018).
  5. ERASMUS+ Programme Teaching Staff Mobility, Uniwersytet w Preszowie Słowacja (2015).
  6. Polsko-izraelskie seminarium studenckie „Bringing Together” we współpracy z Beit Ber College z Izraela (2013-2017).
  7. Polsko-izraelskie seminarium studenckie we współpracy z Levinsky Colledge of Education z Izraela (2014-2017).

 

Otrzymane nagrody i wyróżnienia

  1. Nagroda zespołowa III stopnia Rektora Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie – za działalność organizacyjną na rzecz Uczelni (2022).
  2. Nagroda Rektora Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie – za uzyskanie stopnia doktora habilitowanego (2021).
  3. Nagroda indywidualna III stopnia Rektora Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie – za oryginalne i twórcze osiągnięcia naukowe udokumentowane publikacjami naukowymi (2018).
  4. Zasłużony dla Olimpiady Historycznej – za aktywne zaangażowanie w organizację Olimpiady Historycznej i pełnienie funkcji sekretarza Komitetu Okręgowego OH (2015).
  5. Mistrz edukacji – wyróżnienie osiągnięć, dostrzeżonych na polu edukacji w szkole wyższej, które uwzględnia także aktywność na niższych szczeblach KRK oraz na różnych poziomach edukacyjnych (2014).

 

Organizacja międzynarodowych i krajowych konferencji naukowych:

  1. „IV Kongres Zagranicznych Badaczy Dziejów Polski” – współprzewodnicząca Komitetu Organizacyjnego (2022).
  2. Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Europa Środkowo-Wschodnia w polityce międzynarodowej XX i XXI wieku” (2022).
  3. Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Europa po Jesieni Narodów. Następstwa przemian 1989 roku w Europie” (2022).
  4. Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Angewandte Geschichte. Politische Formung, kulturelle Praxis und wissenschaftliche Argumentation / Historia stosowana. Kształtowanie przez politykę, praktyka kulturowa, naukowa argumentacja” (2021).
  5. III Międzynarodowa Konferencja Naukowa „W kręgu rodziny epok dawnych – rytmy życia, rytmy codzienności. Śmierć” (2020).
  6. Zjazd Dziekanów Wydziałów Historycznych i Dyrektorów Instytutów Historii Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie (2019).
  7. IV Międzynarodowa Konferencja Naukowa „W kręgu rodziny epok dawnych – rytmy życia, rytmy codzienności. Przemoc” (2018).
  8. IX Posiedzenie Polsko-Czeskiego Zespołu ds. Podręczników Szkolnych przy Polsko-Czeskim Towarzystwie Naukowym „Rok 1918 w polskiej i czeskiej narracji historycznej
    i literackiej. Mitologia i symbolika a prawda historyczna” (2018).
  9. II Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Hranice a pohraničia II. Ambivalentný charakter pohraničných území” (2017).
  10. IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Historia – Pamięć – Tożsamość. Człowiek jako świadek historii w edukacji humanistycznej” (2017).
  11. V Doktoranckie Seminarium Dydaktyczno-Historyczne (2017).
  12. Posiedzenie Komisji Historii Kobiet Komitetu Nauk Historycznych PAN Od „starej panny” do singielki. Problemy społecznego i obyczajowego statusu niezamężnych kobiet
    na przestrzeni wieków” (2017).
  13. III Kongres Zagranicznych Badaczy Dziejów Polski – organizacja i moderacja panelu „Historia I Rzeczypospolitej w podręcznikach” (2017).
  14. III Międzynarodowa Konferencja Naukowa „W kręgu rodziny epok dawnych – rytmy życia, rytmy codzienności. Dom – codzienność i święto” (2016).
  15. I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Granice i pogranicza – na styku kultur i tradycji” (2016).
  16. Konferencja Naukowa „Historia – Pamięć – Tożsamość. Archiwum jako „Strażnik pamięci” (2015).
  17. II Międzynarodowa Konferencja Naukowa „W kręgu rodziny epok dawnych – rytmy życia, rytmy codzienności. Kobieta i mężczyzna. Dwa światy – jedna przestrzeń” (2014).
  18. II Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Historia – Pamięć – Tożsamość. Pamięć miejsca, pamięć człowieka, miejsce pamięci” (2014).
  19. Konferencja Dydaktyczna „Jak uczyć przedmiotu historia i społeczeństwo w oparciu
    o publikację Ojczysty Panteon i Ojczyste Spory – propozycje dydaktyczne dla nauczycieli” (2013)
  20. Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Komisja Edukacji Narodowej: ludzie i dzieło
    w dialogu pokoleń” (2013).
  21. I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „W kręgu rodziny epok dawnych – rytmy życia, rytmy codzienności. Dzieciństwo” (2012).
  22. Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Korczak – polsko-żydowska wspólnota miejsca, kultury i pamięci” (2012).
  23. I Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Historia – Pamięć – Tożsamość w edukacji humanistycznej” (2012).

 

Referaty wygłoszone na konferencjach naukowych krajowych i zagranicznych:

2021

Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Animals in the City”, Praga, referat: “Nowa Huta between the village and the city in the 20th century”.

2019

XX Powszechny Zjazd Historyków Polskich w Lublinie, referat: „Pamięć w edukacji historycznej i jej miejsce praktyce edukacyjnej”.

IX Źródłoznawcza Konferencja w Maniowych „Źródła epistolarne w warsztacie badawczym historyka”, Maniowy, referat: „Wybrane problemy mieszkańców Nowej Huty na podstawie listów do „Głosu Nowej Huty” z lat 1956-1970”

VI Oświęcimskie Forum Praw Człowieka „Europa wobec wyzwań XXI wieku. Europa razem czy osobno” Oświęcim, referat: „Między nacjonalizmem a patriotyzmem”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Bilance – Inspirace – Perspektivy”, Praga, referat: „Nauczanie o idei Korczaka realizowane poprzez projekty edukacyjne”.

2018

V Oświęcimskie Forum Praw Człowieka „Europa wobec wyzwań XXI wieku. Wolność słowa / Wolność kłamstwa”, Oświęcim, referat: „Czy prawda ma znaczenie?”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Rok 1918 – jego założenia, konsekwencje i znaczenie w czeskich/czechosłowackich i polskich podręcznikach szkolnych”, Praga, referat: „Projekty edukacyjne związane z odzyskaniem niepodległości przez Polskę realizowane przez szkoły”.

2017

Konferencja Naukowa „Polska Ludowa w edukacji historycznej i obywatelskiej”, Radzionków, referat: „Plakat jako źródło edukacji o Polsce Ludowej”.

II Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Hranice a pohraničia II. Ambivalentný charakter pohraničných území”, Preszów, referat: „Granice są dobrze strzeżone. Problemy Polaków z wyjazdami zagranicznymi w okresie PRL”.

XII Toruńskie Spotkania Dydaktyczne „Reformowanie edukacji historycznej”, Toruń, referat: „Nowa i stara matura z wiedzy o społeczeństwie. Ewolucja czy rewolucja?”.

IV Źródłoznawcza Konferencja w Maniowych, „Źródło in situ w warsztacie badawczym historyka”, Maniowy, referat: „Od kina do muzeum – „Światowid” w przestrzeni miejskiej Nowej Huty”.

2016

I Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa „Rodzina a prawo w cywilizacji chrześcijańskiej”, Supraśl, referat: „Między przepisem a rzeczywistością, konstytucyjne prawo do wypoczynku w okresie Polski Ludowej”.

Ogólnopolska Konferencja Naukowa KHK „Sukcesy i porażki. Historyczny kontekst kobiecych dążeń do samorealizacji”, Siedlce, referat: „Joanna Korwin Łopuszańska – niezłomna dama z Krakowa”.

2015

Ogólnopolska Konferencja Naukowa KHK „Drogi kobiet do polityki (na przestrzeni XVIII-XXI wieku)”, Białystok, referat: „Kandydatki na Zjazdy PZPR w dekadzie w latach 80.”.

2014

VI Źródłoznawcza Konferencja w Maniowych „Tekst literacki w warsztacie naukowym historyka”, Maniowy, referat: „Licealista – zbyt dorosły na bajki? Wzorce wychowania w bajkach braci Grimm Ignacego Krasickiego jako źródło do nauczania przedmiotu Historia i społeczeństwo”.

VI Interdyscyplinarna Ogólnopolska i I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Natura – człowiek – kultura”, Kraków, referat: „Ideologicznie zaplanowany letni wypoczynek. Kultura zorganizowanego czasu wolnego okresu Polski Ludowej”.

XIX Powszechny Zjazd Historyków Polskich, Szczecin, referat: „Blogi w nauczaniu historii, czyli nowoczesny sposób propagowania wiedzy”.

II Międzynarodowa Konferencja Naukowa „W kręgu rodziny epok dawnych – rytmy życia, rytmy codzienności. Kobieta i mężczyzna. Dwa światy – jedna przestrzeń”, Kraków, referat: „Boginie PRL – nowe role kobiety w społeczeństwie socjalistycznym”.

Konferencja w Urzędzie Miasta Krakowa promująca projekt „Strażnicy pamięci” oraz wydawnictwo „Czas upadku czas postępu. Okres Stanisławowski 1764-1795”, Kraków, referat: „Bibliografia historyczna doby stanisławowskiej”.

II Ogólnopolska Konferencja Naukowa, „Pamięć człowieka, pamięć miejsca, miejsca pamięci”, Kraków, referat: „Zapomnieć o otaczającej rzeczywistości – humor w PRL-u”.

2013

Konferencja Naukowa „Nauczyciel i uczeń w teorii i praktyce pedagogicznej – konteksty zmian”, Bielsko-Biała, referat: „Nowoczesna droga do sukcesu”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Vzájemný obraz souseda v polských a esach školních učebnicích”, Ostrawa, referat: „Wizerunek sąsiada. Stosunki polsko-czeskie na kartach polskich podręczników do historii wydanych po 1989 roku”.

V Źródłoznawcza Konferencja Naukowa w Maniowych „Źródła kultury materialnej w badaniach historycznych, od średniowiecza do współczesności. Charakterystyka i interpretacja”, Maniowy, referat: „Kiedyś pożądane dziś obśmiewane – kultura materialna PRL”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Transformation of central European cities In historical development”, Kraków referat: „Nowa Huta in theory and in practice. The problems of everyday life of its inhabitants”.

X Toruńskie Spotkania Dydaktyczne „Kierunki badań dydaktycznych – kierunki zmian edukacji historycznej”, Toruń, referat: „Historyczna edukacja pozaszkolna wobec wyzwań XXI w.”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Über Das Schweigen“ – Das Verschwiegene – das Ungesagte – das Unsagbare”, Kraków, referat: „Przemilczane w narracji o PRL”.

Konferencja Naukowa „Edukacja historyczna i obywatelska. Wokół problemów kształcenia przedmiotowego we współczesnej szkole”, Kraków referat: „Cele kształcenia historycznego wobec wyzwań współczesności” (razem z dr. Piotrem Trojańskim).

Konferencja Naukowa „Książę Józef Poniatowski w kulturze i edukacji”, Kraków referat: „Książę Józef Poniatowski w edukacji historycznej”.

2012

Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Miasta w Europie Środkowo-Wschodniej (XVIII-XX wiek). Procesy modernizacyjne miast na przestrzeni wieków”, Kraków, referat: „Odbudowa edukacji w Krakowie po II wojnie światowej jako przykład zmiany poziomu życia. Wprowadzenie do zagadnienia”.

Konferencja Naukowa „Krajobrazy pamięci – pamięć krajobrazu”, Bukowno referat: „Powojenny krajobraz. Odbudowa Krakowa po drugiej wojnie światowej”.

IX Toruńskie Spotkania Dydaktyczne „Wizualizacje historii”, Toruń, referat: „Plakat propagandowy jako forma perswazji wizualnej i jego wykorzystanie w edukacji historycznej”.

IV Źródłoznawcza Konferencja w Maniowych „Ikonografia i kartografia jako źródła historyczne. Od nowożytności do współczesności”, Maniowy referat: „Ozdoba czy źródło historyczne? Analiza ilustracji przedstawiających kobiety w podręcznikach szkolnych”.

I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „W kręgu rodziny epok dawnych – rytmy życia, rytmy codzienności. Dzieciństwo”, Kraków, referat: „Dziecko w powojennym Krakowie”.

Konferencja Naukowa „Multimedia a źródła historyczne w nauczaniu i badaniach”, Lublin, referat: „Rejestr bieżących wydarzeń. Polskie Kroniki Filmowe jako źródło wspomagające proces nauczania na lekcjach historii”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Szkolna edukacja historyczna. Historia ludzi. Historia dla ludzi”, Poznań, referat: „Remembered and Forgotten. Female Figures in Junior Secondary School History Handbooks”.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Historie hranicí nekončí – Historia ponad granicami” Czeski Cieszyn, referat: „Od Dobrawy do Havla. Stosunki polsko-czeskie na kartach polskich podręczników do historii”.

I Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Historia – Pamięć – Tożsamość w edukacji humanistycznej”, Kraków, referat: „Niegdysiejsi bohaterowie. Pamięć o komunistach w przestrzeni miejskiej Krakowa”.

2011

Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Edukacyjne konteksty wspomagania rozwoju dziecka”, Bielsko-Biała, referat: „Wspieranie aktywności twórczej ucznia gimnazjum na przykładzie lekcji historii”.

II Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych”, Katowice, referat: „Specyfika pracy z uczniem zdolnym na III etapie edukacyjnym (gimnazjum)”.

Konferencja Naukowa „Kultura i media wobec rodziny i płci”, Kraków, referat: „Oblicza kobiet na przykładzie podręczników do historii dla szkól ponadgimnazjalnych wydanych po 1989 roku”.

III Źródłoznawcza Konferencja w Maniowych, „Prasa w warsztacie historyka (XVIII-XX w.)”, Maniowy, referat: „Pranie mózgu” na przykładzie Gazety Krakowskiej – organu Komitetu Wojewódzkiego PZPR (wybrane zagadnienia)”.

VIII Toruńskie Spotkania Dydaktyczne „Parlament – Konstytucja – Demokracja w edukacji historycznej i obywatelskiej”, Toruń, referat: „Kobieta jako podmiot systemu prawnego. Analiza porównawcza polskich konstytucji z lat 1921-1997”.

II Akademicki Kongres Feministyczny „Jak feminizm zmienił polską naukę?”, Kraków, referat: „Obraz ruchów feministycznych XIX/XX w. kształtowany przez podręczniki. Analiza porównawcza”.

Mezinárodní konference v rámci 3-letého projektu “Central European Universities for the Modern European Dimension of History Teaching 2009-2012”, Levoca, referat: „Trudne tematy – nowe wyzwania. Nauczanie historii najnowszej w polskich szkołach”.

Międzynarodowa konferencja naukowa „Maria Skłodowska-Curie. Kiedy przekraczanie granic pozwala myśleć inaczej”, Kraków, referat: „Polka, którą świat podziwia. Maria Skłodowska-Curie w podręcznikach do historii wydanych po roku 1989”.

Konferencja Naukowa „Powstanie listopadowe 1830-1831 roku. Historia – tradycja – media”, Warszawa, referatu: „Obraz powstania listopadowego kreowany przez podręczniki do historii wydawane przed i po transformacji ustrojowej. Studium porównawcze”.

2010

Polsko-litewska Konferencja Naukowa „Bitwa grunwaldzka w historii i tradycji narodowej Polski i Litwy”, Kraków, referat: „Bitwa pod Grunwaldem w polskich podręcznikach do historii”.

Konferencja Naukowa „Chopin w polskiej szkole i kulturze”, Kraków, referat: „Fryderyk Chopin w podręcznikach do historii wydanych po roku 1989”.

III Ogólnopolska Konwencja Naukowa „Zanurzeni w historii – zanurzeni w kulturze. Kultowe seriale PRL-u”, Kraków, referat: „Obraz kobiet w serialu Czterej Pancerni i pies”.

2009

Sesja naukowa „Józef Beck (1894-1944) żołnierz-polityk-dyplomata”, Kraków referat: „Płk Józef Beck w świetle podręczników szkolnych PRL”.

 

Publikacje:

Monografie:

  1. Między propagandą a rzeczywistością. Mieszkanki Nowej Huty w latach 1956–1970, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2019, ss. 459.
  2. Kraków i jego mieszkańcy 1945-1947, Wydawnictwo Libron, Kraków 2016, ss. 376.

 

Monografie pod redakcją:

  1. W kręgu rodziny epok dawnych. Śmierć, red. B. Popiołek, A. Chłosta-Sikorska, M. Płonka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2022, ss. 480.
  2. W kręgu rodziny epok dawnych. Przemoc, red. B. Popiołek, A. Chłosta-Sikorska, M. Gadocha, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2020, ss.
  3. Hranice a pohraničia II. Ambivalentný charakter pohraničných území, P. Švorc, L. Harbuľová, A. Chłosta-Sikorska, Vydavatel’stvo Prešovskej Univerzity, Prešov 2019, ss. 352.
  4. Historia – pamięć – tożsamość w edukacji humanistycznej, t. 5, Człowiek jako świadek historii. Studia historyczne, red. B. Popiołek, A. Chłosta-Sikorska, A. Słaby, Wydawnictwo Libron, Kraków 2019, ss. 320.
  5. Dom, codzienność i święto. Ceremonie i tradycje rodzinne. Studia historyczno-antropologiczne, red. B. Popiołek, A. Chłosta-Sikorska, M. Gadocha, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2018, ss. 336.
  6. Dom, codzienność i święto. Przestrzeń domowa – ludzie i rzeczy. Studia historyczno-antropologiczne, B. Popiołek, A. Chłosta-Sikorska, M. Gadocha, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2018, ss. 255.
  7. Pokolenia odchodzą. Relacje źródłowe polskich Sybiraków z Wielkiej Brytanii. Leeds, red. H. Chudzio, A. Chłosta-Sikorska, M. Buś, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2016, ss. 394.
  8. Historia – pamięć – tożsamość w edukacji humanistycznej. T. 4, Archiwum jako „strażnik pamięci”. Studia historyczno-archiwalne, B. Popiołek, A. Chłosta-Sikorska, A. Słaby, Wydawnictwo Libron, Kraków 2016, ss. 289.
  9. „Żołnierze Niezłomni” Ziemi Olkuskiej – historia i pamięć, red. J. Brynkus, A. Chłosta-Sikorska, M. Masłowski, Wydawnictwo Szkolne Omega, Kraków 2015, ss. 140.
  10. Historia – pamięć – tożsamość w edukacji humanistycznej, t. 3, Pamięć człowieka, pamięć miejsca, miejsca pamięci, red. B. Popiołek, A. Chłosta-Sikorska, A. Słaby, Wydawnictwo Libron, Kraków 2015, ss. 632.
  11. Kobieta i mężczyzna jedna przestrzeń – dwa światy, red. B. Popiołek, A. Chłosta-Sikorska, M. Gadocha, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2015, ss. 728.
  12. W kręgu rodziny epok dawnych. Dzieciństwo, red. B. Popiołek, A. Chłosta–Sikorska, M. Gadocha, Wydawnictwo DIG, Warszawa 2014, ss. 640.
  13. Komisja Edukacji Narodowej. Kontekst historyczno-pedagogiczny, red. K. Dormus, B. Popiołek, A. Chłosta-Sikorska, R. Ślęczka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2014, s. 498.
  14. Korczakian reminiscences. Selected aspects of the times and legacy of Janusz Korczak, eds. Chłosta-Sikorska, H. Stępniewska-Gębik, P. Trojański, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2014, ss. 229.
  15. Historia-pamięć-tożsamość w edukacji humanistycznej, t. 1, Historia i edukacja, red. B. Popiołek, A. Chłosta-Sikorska, U. Kicińska, Wydawnictwo Libron, Kraków 2013, ss. 275.

 

Artykuły w czasopismach naukowych:

  1. Zorganizowany wypoczynek mieszkańców Nowej Huty w latach 60. w świetle „Głosu Nowej Huty”, „Rocznik Historii Prasy Polskiej” 2020, t. 23, z. 4, s. 159-169.
  2. The Polish-Lithuanian Commonwealth in School Textbooks, “The Polish Review” 2020, vol. 65, nr 1, s. 5-6 (współautorka: J. Wojdon).
  3. Agata Zysiak, Punkty za pochodzenie. Powojenna modernizacja i uniwersytet w robotniczym mieście, Zakład Wydawniczy „NOMOS”, Kraków 2016, ss. 342, „Zapiski Historyczne” 2018, z. 2, s. 274-282.
  4. Ewolucja czy rewolucja? Nowa i stara matura z wiedzy o społeczeństwie, „Wiadomości Historyczne” 2018, nr 1, s. 28-32.
  5. Szarość i kolory PRL-u we wspomnieniach uczestników „Podwieczorków w Muzeum PRL-u”, „Światowid. Rocznik Muzeum PRL-u w Krakowie” 2018, nr 5, s. 139-153.
  6. Aktywizacja zawodowa kobiet. Artykuł recenzyjny: Natalia Jarska „Kobiety z marmuru. Robotnice w Polsce w latach 1945-1960”, Warszawa 2015, „Klio” 2016, vol. 37, nr 2, s. 155-166.
  7. Licealista – zbyt dorosły na baśnie? Wzorce wychowania w baśniach braci Grimm jako źródło do nauczania przedmiotu Historia i społeczeństwo,Klio” 2016, vol. 38, nr 3, s. 3-16.
  8. W poszukiwaniu kobiet w podręcznikach do historii. Rozważania nad publikacją Iwony Chmury-Rutkowskiej, Edyty Głowackiej-Sobiech, Izabeli Skórzyńskiej, „Niegodne historii? O nieobecności i stereotypowych wizerunkach kobiet w świetle podręcznikowej narracji historycznej w gimnazjum” Poznań 2015, ss. 621, „Studia z Historii Społeczno-Gospodarczej XIX i XX wieku” 2016, t. 16, s. 209-219.
  9. Cele kształcenia historycznego i ich adekwatność wobec wyzwań współczesności, „Prace Historyczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego” 2015, nr 142 (2), s. 281–291 (współautor: Piotr Trojański).
  10. Padraic Kenney, Budowanie Polski Ludowej. Robotnicy a komuniści 1945-1959, przekład Anna Dzierzgowska, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2015, ISBN: 978-83-280-1593-7, ss. 451, „Klio” 2016, vol. 38, nr 3, s. 156-165.
  11. Sprawozdanie z konferencji naukowej „W kręgu rodziny epok dawnych – rytmy życia, rytmy codzienności. Kobieta i mężczyzna. Dwa światy – jedna przestrzeń”, Kraków, 15-16 października 2014 r., „Biuletyn Historii Wychowania” 2014, nr 32, s. 171-177.
  12. Od wyzwolenia do zniewolenia. Krakowianie lat 1945-1947, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historica” 2013, nr 139, s. 242-251.
  13. Recenzja książki Piotra Perkowskiego, Gdańsk – miasto od nowa. Kształtowanie społeczeństwa i warunki bytowe w latach 1945–1970, Wydawnictwo słowo/obraz, terytoria, Gdańsk 2013, s. 531, „Krakowskie Studia Małopolskie” 2013, s. 473-477.
  14. Nowa Huta in practice: The problems of everyday life for its inhabitiants, “Studia Historyczne” 2013, z. 4 (224), s. 497-510.
  15. Podręcznikowe oblicza kobiet – refleksje edukacyjne, „Konspekt” 2010, nr 3 (36), s. 162- 169.
  16. Nowoczesne metody nauczania-uczenia się historii, „Konspekt” 2013, nr 1 (46), s. 26-29.
  17. Wychodzenie z wojny. Kraków 1945–1947, „Krakowskie Studia Małopolskie” 2012, s. 98-111.
  18. Une polonaise que le monde admire. Marie Skłodowska-Curie dans les manuels d’histoire publiés après 1989, “Synergies Pologne” 2012, nr 9, s. 191-201.
  19. Bibliografia prac doktorskich, magisterskich i licencjackich z dydaktyki historii powstałych w instytucie Historii WSP/AP/UP w latach 1986-2012, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historica” 2012, t. 127, s. 252-264.
  20. Bitwa pod Grunwaldem w polskich podręcznikach do historii, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historica” 2011, z. 11, s. 147-169.
  21. Prasowe „pranie mózgu” (na podstawie Gazety Krakowskiej 1949-1956), „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Politologica” 2004, t. 22, s. 277-288.

 

Rozdziały  w monografiach:

  1. Pamięć w edukacji historycznej i jej miejsce w praktyce edukacyjnej, [w:] Wielka zmiana. Historia wobec wyzwań. Pamiętnik XX Powszechnego Zjazdu Historyków Polskich w Lublinie, 18-20 września 2019 roku, t. 1. Potęga historii, red. M. Mazur, J. Pomorski, Warszawa-Lublin 2021, s. 498-509.
  2. Projekty edukacyjne związane z odzyskaniem niepodległości przez Polskę realizowane przez szkoły (Vzdělávací projekty spojené se získáním nezávislosti Polska realizované školam), [w:] Rok 1918. Jego założenia, konsekwencje i znaczenie w czeskich /czechosłowackich i polskich podręcznikach szkolnych (Rok 1918. Jeho předpoklady, důsledky a význam v českých / československých a polských učebnicích), B. Gracová, M. Tomášek, B. Baarová, University of Ostrava, Ostrava 2020, s. 185-193, 373-382.
  3. Współczesne muzea historyczne w przestrzeni publicznej, [w:] Historia w przestrzeni publicznej, red. J. Wojdon, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2018, s. 299-310.
  4. Phänomene des schweigens unter historischer Perspektive Concealed in the narrative of the PRL (People’s Republic of Poland), [w:] Historische und kulturwissenschaftliche Untersuchungen zum Schweigen, red. A. Bednarowska, M. Filar, B. Kołodziejczyk-Mróz, P. Majcher, Weidler Buchverlag, Berlin 2017, s. 47-59.
  5. Zmiana procesu myślenia, czyli „pranie mózgu” na przykładzie „Gazety Krakowskiej” 1949-1956, [w:] Prasa w warsztacie badawczym historyka. Geneza – charakterystyka – interpretacja, red. K. Karolczak, K. Meus, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2017, s. 187-205.
  6. Odbudowa edukacji w Krakowie po II wojnie światowej. Wprowadzenie do zagadnienia, [w:] Miasto w Europie Środkowo-Wschodniej. Procesy modernizacyjne, red. K. Karolczak, P. Kovaľ, K. Muś, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2016, s. 314-333.
  7. Nowy model kobiety w PRL (1944/45-1956) – uwarunkowania polityczne, społeczne i kulturowe, [w:] Obywatelki na obcasach. Kobiety w życiu publicznym (XIX-XXI w.), t. 1, red. U. Kozłowska, T. Sikorski, A. Wątor, Wydawnictwo von borowiecky, Radzymin-Warszawa 2016, s. 35-51.
  8. Polityczne uczestnictwo kobiet w zjazdach Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej z lat 1980-1986. Zarys problematyki, [w:] Drogi kobiet do polityki (na przestrzeni XVIII-XXI wieku), red. T. Kulak, M. Dajnowicz, Wydawnictwo Chronicon, Wrocław 2016, s. 389-415.
  9. Rejestr bieżących wydarzeń. Polskie Kroniki Filmowe jako źródło wspomagające proces nauczania na lekcjach historii, [w:] Multimedia a źródła historyczne w nauczaniu i badaniach, red. M. Ausz, M. Szabaciuk, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2015, s. 105-126.
  10. Obraz powstania listopadowego kreowany przez podręczniki do historii wydawane przed i po 1989 roku. Studium porównawcze, [w:] Powstanie listopadowe 1830-1831. Dzieje – historiografia – pamięć, red. T. Skoczek, Muzeum Niepodległości, Warszawa 2015, s. 364-386.
  11. Zapomnieć o otaczającej rzeczywistości – humor w PRL-u, [w:] Historia – pamięć – tożsamość w edukacji humanistycznej, t. 3, Pamięć człowieka, pamięć miejsca, miejsca pamięci, red. B. Popiołek, A. Chłosta-Sikorska, A. Słaby, Wydawnictwo Libron, Kraków 2015, s. 119-132.
  12. Boginie PRL – nowe role kobiety w społeczeństwie socjalistycznym, [w:] Kobieta i mężczyzna jedna przestrzeń – dwa światy, red. B. Popiołek, A. Chłosta-Sikorska, M. Gadocha, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2015, s. 615-622.
  13. Dziecko w powojennym Krakowie, [w:] W kręgu rodziny epok dawnych. Dzieciństwo, red. B. Popiołek, A. Chłosta–Sikorska, M. Gadocha, Wydawnictwo DIG, Warszawa 2014, s. 567- 579.
  14. The universality of Korczak’s ideas and their correlation with key skills, [w:] Korczakian reminiscences. Selected aspects of the times and legacy of Janusz Korczak, eds. ChłostaSikorska, H. Stępniewska-Gębik, P. Trojański, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2014, ss. 115-128.
  15. Powojenny krajobraz. Odbudowa Krakowa po drugiej wojnie światowej, [w:] Krajobrazy pamięci – pamięć krajobrazu, red. Z. Budrewicz, M. Sienko, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2014, s. 31-47.
  16. Książę Józef Poniatowski w edukacji historycznej, [w:] Książę Józef Poniatowski w kulturze i edukacji, red. Z. Budrewicz, T. Budrewicz, M. Chrobak, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2014, ss. 304-319.
  17. Wizerunek sąsiada. Stosunki polsko-czeskie na kartach polskich podręczników do historii wydanych po 1989 roku, [w:] Vzájemný obraz souseda v polských a českých učebnicích, Universitas Ostraviensis, Ostrava 2014, s. 41-49.
  18. Bibliografia historyczna doby stanisławowskiej, [w:] Czas upadku czas postępu : okres stanisławowski 1764-1795, M. Cupiał, Wydawnictwo Fall, Kraków 2014, s. 146-148.
  19. Wspieranie aktywności twórczej ucznia gimnazjum na przykładzie lekcji historii, [w:] Edukacyjne konteksty wspomagania rozwoju dziecka, red. E. Kochanowska, J. Wojciechowska, Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej, Bielsko Biała 2012, s. 216-244.
  20. Plakat propagandowy jako forma perswazji wizualnej i jego wykorzystanie w edukacji historycznej, [w:] Toruńskie Spotkania Dydaktyczne IX, Wizualizacje historii. Zbiór studiów, red. S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 2012, s. 62-75.
  21. Przodków naszych dzieje. Ojczysty Panteon i ojczyste spory, red. B. Popiołek, Wydawnictwo Libron, Kraków 2013, ss. 150.
  22. Polka, którą świat podziwia. Maria Skłodowska-Curie w podręcznikach do historii wydanych po roku 1989, [w:] Kiedy przekraczanie granic pozwala myśleć inaczej. Maria Skłodowska-Curie, red. Z. Budrewicz, M. Sienko, M. Pamuła-Behrens, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2013, s. 126-148.
  23. Niegdysiejsi bohaterowie. Pamięć o komunistach w przestrzeni miejskiej Krakowa, [w:] Historia-pamięć-tożsamość w edukacji humanistycznej, t. 1, Historia i edukacja, red. B. Popiołek, A. Chłosta-Sikorska, U. Kicińska, Wydawnictwo Libron, Kraków 2013, s. 231-243.
  24. Nowoczesna droga do sukcesu. Nauczyciel historii XXI wieku, [w:] Nauczyciel – kreator rzeczywistości edukacyjnej. Kształcenie-teoria-praktyka nauczycielska, Wydawnictwo Naukowe Akademii-Techniczno-Humanistycznej, Bielsko Biała 2013, s. 217-227.
  25. Specyfika pracy z uczniem zdolnym na III etapie edukacyjnym (gimnazjum), [w:] Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, t. II, red. A. Guzy, B. NiesporekSzamburska, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2013, s. 82-91.
  26. Historyczna edukacja pozaszkolna wobec wyzwań XXI wieku, [w:] Kierunki badań dydaktycznych – kierunki zmian edukacji historycznej, red. S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 2013, s. 194-202.
  27. Remembered and forgotten. Female figures in junior secondary school history handbooks, [w:] Historia ludzi. Historia dla ludzi. Krytyczny wymiar edukacji historycznej, red. I. Chmura-Rutkowska, E. Głowacka-Sobiech, I. Skórzyńska, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013, s. 299-313.
  28. Fryderyk Chopin w podręcznikach do historii wydanych po roku 1989, [w:] Chopin w polskiej szkole i kulturze, pod red. Z. Budrewicz, M. Sienko, R. Ławrowskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2011, s. 371-378.
  29. Kobieta jako podmiot systemu prawnego. Analiza porównawcza polskich konstytucji z lat 1921-1997, [w:] Toruńskie Spotkania Dydaktyczne VIII, Parlament – Konstytucja Demokracja w edukacji historycznej i obywatelskiej. Zbiór studiów, red. S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 2011, s. 215-225.
  30. Obraz kobiet w serialu Czterej Pancerni i pies, [w:] Zanurzeni w historii – zanurzeni w kulturze. Kultowe seriale PRL-u, Śródmiejski Ośrodek Kultury, Kraków 2010, s. 45-66.
  31. Prezentacja obrazu powstania i działalności Solidarności w podręcznikach szkolnych, [w:] Czas przełomu. Solidarność 1980-1981, red. W. Polak, P. Rychlewski, V. Kmiecik, J. Kufel, Europejskie Centrum Solidarności, Gdańsk 2010, s. 873-880, 982-983.

 

e-publikacje:

  1. Popularyzacja i nauczanie historii najnowszej w szkołach. Jak wykorzystać publikacje IPN w nauczaniu historii?, Bielsko Biała 2011,

http://www.wombb.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=444:jakwykorzysta-publikacje-ipn-w-nauczaniu-historii&catid=42:historia&Itemid=49

  1. Dwie historie. Opowieści byłych więźniów obozów koncentracyjnych, Kraków 2013,

http://dwiehistorie.pl/wp-content/uploads/2013/11/Pobierz-Dwie-Historie-Przewodnik-poprojekcie.pdf

  1. Blogi w nauczaniu historii czyli nowoczesny sposób propagowania wiedzy (Blogs in the history teaching, i.e. modern way to promote knowledge), [w:] Historia 2.0, red. A. Sobczak, M. Cichocka, P. Frąckowiak, E-naukowiec, Lublin 2014, ss. 99-109, http://enaukowiec.eu/wp-content/uploads/2014/12/Historia_2.0-red.-A.-Sobczak-M.-Cichocka-P.-Fr%C4%85ckowiak.pdf

 

Artykuły prasowe:

  1. Tęcza-Ćwierz, Karnawał w PRL. Jak się bawiliśmy w czasach, gdy były kartki, a nie było pandemii, „Gazeta Krakowska” 11.02.2022,

https://plus.gazetakrakowska.pl/karnawal-w-prl-jak-sie-bawilismy-w-czasach-gdy-byly-kartki-a-nie-bylo-pandemii/ar/c13-16040947.

  1. 70 lat Nowej Huty, PAP (2019).
  2. Nowoczesne programy kształcenia, „Commentarii Academici” 2019, nr 7, s. 22.
  3. Jeden instytut, a wiele możliwości. Rozmowa Moniki Wąs z Agnieszką Chłostą-Sikorską, „Commentarii Academici” 2019, nr 8, s. 20-21.
  4. Optymizm mimo rosnącego terroru, czyli Kraków tuż po okupacji, Paweł Stachnik, „Dziennik Polski” 20.06.2017, s. 4.
  5. Dlaczego dziś stare panny są coraz starsze?, Maria Mazurek w rozmowie z Agnieszką Chłostą-Sikorską, „Gazeta Krakowska” 16.06.2017, s. 22–23.
  6. Na Świętego Andrzeja błyska pannom nadzieja, Majka Lisińska-Kozioł w rozmowie
    z Agnieszką Chłostą-Sikorską, „Kraków. Miesięcznik Społeczno-Kulturalny” 2017, nr 11 (157), s. 26–28.
  7. O konstytucji powinno się mówić nie tylko na lekcjach historii. Z dr. Agnieszką Chłostą-Sikorską z Instytutu Historii i Archiwistyki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie rozmawia Grażyna Starzak, „Don Bosco” 2017, nr 10 (181), s. 12–13.
  8. Boże Narodzenie za PRL-u, Paulina Piotrowska w rozmowie z Agnieszką Chłostą-Sikorską, „Gazeta Współczesna” 22.12.2017, s. 35.
  9. Historia w podręcznikach. Wychowanie na patriotów, Kacper Leśniewski w rozmowie
    z Agnieszką Chłostą-Sikorską, „Tygodnik Przegląd” 5-11.2015, nr 41, s. 13–15.

 

Działalność popularyzatorska i szkoleniowa:

  1. Przygotowanie haseł do „Encyklopedii Krakowa”.
  2. Wykłady i warsztaty dla nauczycieli pod patronatem Instytutu Historii i Archiwistyki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie (na bieżąco).
  3. Przygotowanie Nocy Naukowców i Dni Otwartych Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie (na bieżąco).
  4. Wykłady i warsztaty dla nauczycieli pod patronatem Polskiego Towarzystwa Historycznego;

kursy wspomagające nauczanie przedmiotu historia i społeczeństwo realizowanego w szkole ponadgimnazjalnej:

  • Wojna i wojskowość (2015),
  • Kobieta i mężczyzna, rodzina (2014),
  • Ojczysty Panteon i ojczyste spory (2013),

Zmiany w nauczaniu historii w szkole ponadgimnazjalnej wynikające z nowej podstawy programowej (2012).

5.Działalność w ramach Towarzystwa Miłośników Historii i Zabytków Krakowa:

wykłady dla uczniów:

  • Łagiewniki i Borek Fałęcki (2021),
  • Nowa Huta (2021),
  • Jan Paweł II a Kraków (2019, 2018),
  • Kraków w PRL (2019),
  • Błonie krakowskie (2018),
  • Karol Wojtyła (św. Jan Paweł II) (2017, 2016),

wykłady dla pasjonatów historii:

  • Kraków po wkroczeniu Armii Czerwonej w 1945 roku (2018),
  • Cudzoziemcy w Krakowie (2014),
  • Stan wojenny w Krakowie (2013),
  • Kraków w PRL (2012),

konferencje dla nauczycieli:

  • Jak uczyć o Nowej Hucie (2021).
  1. Współpraca z PTH w Poznaniu:

debata wokół książki Między propagandą a rzeczywistością – mieszkanki Nowej Huty (1956-1970) (2021).

7. Współpraca z PTH w Nowym Targu oraz Muzeum Podhalańskim im. Czesława Pajerskiego w Nowym Targu:

wykłady w ramach cyklu Klio – ratuszowe debaty o przeszłości:

  • Humor w PRL – czy było się z czego śmiać (2016),
  • Dzień kobiet w PRL (2017).
  1. Współpraca z Muzeum Krakowa:

warsztaty dla nauczycieli,

Krakowskie Kolokwium, debata Muzeum Podgórza… Ile lokalnych muzeów powstanie
w Krakowie
(2012),

działalność przy utworzeniu Muzeum PRL-u w Krakowie – praca nad opracowaniem scenariusza wystawy stałej (2013-2014).

9.Współpraca z Muzeum PRL-u w Krakowie / Muzeum Nowej Huty:

Kamera na nowohucian (od 2019):

cykl spotkań przy kawie i herbacie, w trakcie których można poznać różne postacie z Nowej Huty – ludzi z interesującymi pasjami, wykonujących ciekawe zawody, posiadających niezwykłe doświadczenia,

Podwieczorki w Muzeum PRL-u (2016-2019):

comiesięczne spotkania z nowohuckimi seniorami przy kawie i herbacie, mające na celu m.in. zachowanie wspomnień o tym mieście i dzielnicy oraz wzbogacenie dziedzictwa Nowej Huty,

Konkurs PRoLog – wstęp do PRL-u dla szkół ponadgimnazjalnych (2015-2018),

wykłady dotyczące historii PRL-u,

przygotowanie i moderowanie spotkań:

  • Cenzura w PRL (2016 r.), Paczka z Ameryki (2017),
  • Ostatni tabor – dyskusja wokół książki Jolanty Drużyńskiej (2015),
  • Języki PRL-u (2015),
  • Aktywista – to brzmi dumnie (2015),
  • Marek Niedźwiedzki – muzyka w radio (2014),
  • Jacek Fedorowicz – humor kontrolowany (2014).
  1. Współpraca z Muzeum Narodowym w Krakowie:
  • koordynacja współpracy między Instytutem Historii i Archiwistyki a MN,
  • szkolenia pracowników muzeum w zakresie dostosowania oferty edukacyjnej do podstaw programowych oraz wymagań różnych typów szkół,
  • organizowanie warsztatów dla nauczycieli,
  • koordynacja wolontariatu studentów.

11. Współpraca z Muzeum Galicja:

  • warsztaty dla nauczycieli Nauczanie o historii Żydów w Polsce – perspektywa nauczyciela (2015).

12. Współpraca z Muzeum Armii Krajowej:

  • przygotowanie wystawy stałej Muzeum Czynu Zbrojnego (2021-2022).

13. Współpraca z Wydziałem Turystyki Urzędu Miasta Krakowa:

  • konferencja dla nauczycieli O historii kobiet w edukacji (2022),
  • debata Kraków – miasto kobiet w XX w.? (2022).

14. Współpraca z Cechem Rzemiosł Spożywczych

  • organizacja konkursu Cechy dawnego Krakowa (XIV-XVIII w.) (od 2015 do chwili obecnej).

15. Współpraca z Ośrodkiem Kultury im. CK. Norwida:

  • spotkanie online Nowohuckie herstorie (2022).

16. Współpraca z Bulwar[t]em Sztuki:

  • debata One to potrafią. Głos nowohucianek (2020).

17. Współpraca z IV Liceum Ogólnokształcącym w Olkuszu:

przygotowanie części pytań, koordynacja merytoryczna oraz organizacja przebiegu konkursów dla uczniów gimnazjów i szkół podstawowych realizowanych przez Instytut Historii i Archiwistyki UP wraz z Małopolskim Kuratorium Oświaty:

    • Postawy Polaków wobec zaborców w okresie Powstania Styczniowego (2021/2022),
    • Polskie drogi do niepodległości 1846–1915 (2015/2016),
    • U podstaw społeczeństwa obywatelskiego (2014/2015),
    • Taki to mroczny czas – 70 rocznica Powstania Warszawskiego (2013/2014),
    • Upadek I Rzeczypospolitej. Napoleońskie nadzieje i ład wiedeński (1764-1815), (2013/2014),
    • Bronią czy piórem? Postawy Polaków wobec zaborców w okresie Powstania Styczniowego (2012/2013).

18. Współpraca z Lokalną Grupą Działania „Blisko Krakowa”:

  • nadzór merytoryczny nad konkursem Wędrówki do świata sprzed lat, czyli młodzi spisują wspomnienia starszych pokoleń (2012/2013).

19. Współpraca z Biblioteką Miejską w Olkuszu:

  • warsztaty dla nauczycieli „Żołnierze Niezłomni” Ziemi Olkuskiej – historia i pamięć
    (2015).

20. Współpraca z Ośrodkiem Myśli Patriotycznej i Obywatelskiej w Kielcach:

  • warsztaty dla nauczycieli Rodzina w XIX i XX w. Jak ciekawie realizować temat na lekcjach historii oraz historii i społeczeństwa?.

21. Współpraca z Centrum Pedagogicznym dla Polskiego Szkolnictwa Narodowościowego w Cieszynie Czeskim:

  • realizacja projektu Historia CZ-PL na plus (2022),
  • realizacja projektu Historia ponad granicami” – „Historie hranicí nekončí (2012–2013),
  • warsztaty metodyczne dla nauczycieli (2012-2013),
  • udział w konferencji naukowej z referatem Od Dobrawy do Havla. Stosunki polsko-czeskie na kartach polskich podręczników do historii (2012).

22. Współpraca z oraz WOM w Bielsku Białej.

  • warsztaty metodyczne dla nauczycieli
  • Analiza publikacji IPN pod kątem wielopłaszczyznowego wykorzystania jej w pracy dydaktycznej nauczyciela historii (2012),
  • Jak realizować wątek „Kobieta i mężczyzna” na lekcji historii i społeczeństwa (2013).
  1. Wykłady dla uczestników Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Olkuszu:
  • Dzień kobiet w PRL-u (2013).
  1. Wykłady dla uczestników Uniwersytetu Otwartego w Bukownie:
  • Dzień kobiet w PRL-u (2022),
  • Humor PRL-u (2016),
  • Dzień kobiet w PRL-u (2016).
  1. Współpraca z Uniwersytetem Dzieci i Młodzieży Uniwersytetu Pedagogicznego:
  • warsztaty dla dzieci: Zabawy w PRL (2018),
  • wykład dla dorosłych: Humor w PRL (2018).